Koninklijke Reddingsbrigade Nederland
De organisatie
De Koninklijke Reddingsbrigade had behoefte aan een nieuw en eigentijds logo en alle dragers ervan. Bovendien moest het positief ontvangen worden door de ruim 172 reddingsbrigades, 24.000 leden en zo'n 5.000 vrijwilligers en aan een aantal wettelijke eisen voldoen.
Het proces
Met veel inlevingsvermogen in de cultuur van de Reddingsbrigade en met de wetenschap dat een nieuw logo en de toepassingen daarvan herkenbaar en positief ontvangen moest worden, hebben we een ontwerp proces in gang gezet waarbij het woord 'sympathiek' het uitgangspunt vormde. Door vele gesprekken en tussentijdse bijeenkomsten mbt. de voortgang van de inhoudelijke keuzes die we wilde maken kregen we een akkoord om alles te gaan doorontwikkelen.
Logo 'beeldmerk' inclusief 'striping' zoals het op voertuigen is te zien.
De vorm
Het figuurtje bovenop de reddingsboei heeft een tweeledige betekenis. Enerzijds vertegenwoordigd het de Koninklijke status en anderzijds is het een drenkeling in het water. In de reddingsboei en in het figuurtje is een golfslag verwerkt zodat de twee tezamen komen. Een wettelijke eis was het gebruik van het woord Reddingsbrigade in een bepaald lettertype. Dit moest gelijk zijn aan de woorden 'Politie', Brandweer' en 'Ambulance' vanwege het publieke domein. De volgende stap in het proces was het ontwerpen van een samenhang tussen logo en woord tezamen met de iconische 'striping' op de voertuigen. Deze zijn eveneens gelijk aan alle voer- en vaartuigen in het publieke domein.
Op 16 september 2017 bestond de Reddingsbrigade 100 jaar en ter gelegenheid daarvan zijn tal van festiviteiten georganiseerd. Waaronder de viering van het 100 jarig jubileum in Wassenaar. Koning Willem-Alexander was er bij en sprak met vrijwillige redders en medewerkers over preventie, waterhulpverlening en de opleiding tot lifeguard.
Miniatuur Reddingsbrigadepost in Madurodam
Contact:
info@aangenaamontwerp.nl
06 5022 8264
Adres:
Burg. van Heemstrakwartier 86
3731 TL De Bilt
Kunnen we je helpen bij een project, maar je weet nog niet hoe? Wij denken graag met je mee.
Stuur ons een bericht